Day 9: Arlington Cemetery and Smithsonian Zoo

Zondag 6 mei


Om 8u worden we wakker en maak ik mijn koffers reeds klaar voor vertrek. De mannen zetten het ontbijt klaar en maken hun koffers ook klaar. Dan kunnen we na onze uitstap, vlug vertrekken naar ons hotel. Vandaag is het plan om fietsen te huren. Met deze fietsen rijden we naar Arlington Cemetery. De fietsen zijn niet duur, maar zwaar. Ook passeren we vele verkeerslichten, waardoor we continue moeten stoppen. Met mijn jeans op de fiets voel ik een lichte druk aan mijn knie. Ik wil niet opgeven en rij verder tot aan George Mason Memorial bridge. 

Mijn been begint terug te steken en wandel verder over de brug. Tom en Wim zie ik niet meer, dus zal ik mijn plan moeten trekken. Helaas begin ik dan te piekeren dat mijn been het weer aan het begeven is. Een hele eind verder stop ik aan de kant en staan de mannen terug bij mij. Ik zie het niet meer zitten om met de fiets te rijden. Maar helaas moet ik terug bergop en moet ik de pijn verbijten. Over mijn toeren rij ik verder met pijn en rusten we verder uit op een bankje tot ik weer gekalmeerd ben. Na een half uur rusten rijden we verder tot aan Arlington Cemetery. De mannen brengen de fietsen terug, terwijl ik blijf wachten. Aan de ingang van het kerkhof volgt een veiligheidscontrole en een scan. We wandelen door het grote domein en de pijn begint stilletjes aan te verlichten.




Arlington National Cemetery is één van de 139 nationale begraafplaatsen van de Verenigde Staten. Hoewel het een militaire begraafplaats is, liggen er naast militairen ook bekende Amerikanen als presidenten, astronauten, politici en verdienstelijke burgers, waaronder 367 ontvangers van de Medal of Honor. Het ligt op een groene heuvel boven de rivier Potomac in Arlington County, Virginia, met zicht op Washington D.C.

De begraafplaats werd voor het eerst in gebruik genomen in 1864. Dagelijks zijn er ongeveer vijftien begrafenissen. De begraafplaats telt zo'n 400.000 graven.



We wandelen naar het graf van John F. Kennedy met zijn familie. Vanaf 20 januari 1961 was hij de 35e en jongst gekozen president van de Verenigde Staten, totdat hij op 22 november 1963 op 46-jarige leeftijd, tijdens een rondrit in een open limousine, in Dallas werd vermoord.

Bij het grote publiek is Kennedy bekend geworden als de president die de Amerikaanse plannen bekendmaakte om een man op de maan te zetten om zo de ruimtewedloop met de Sovjet-Unie te winnen. Daarnaast werd zijn voortijdig afgebroken termijn gekenmerkt door de Cubacrisis en steeds sterkere Amerikaanse inmenging in de Vietnamoorlog en zijn poging de wapenwedloop te stoppen. Kennedy was evenwel een meer pragmatisch dan ideologisch geïnspireerd leider.


Daarna wandelen we een stuk naar beneden en zie mooie kersenbloesems. Helaas zijn de meeste reeds uitgebloeid.


Vervolgens komen we bij de Tomb of the Unknowns of Tomb of the Unknown soldiers. In 1921 werden vier kisten met de resten van vier Amerikaanse soldaten, gesneuveld tijdens de Eerste Wereldoorlog, samengebracht in het stadhuis van Châlons-sur-Marne in Frankrijk. Op een van deze kisten werd de Amerikaanse vlag gelegd. Een gewonde veteraan, sergeant Edward Younger, plaatste een boeket witte rozen op deze kist. Na het eerbetoon door de Franse regering werd de kist, gedrapeerd met de vlag naar de Verenigde Staten overgebracht en op 11 november 1921 begraven op Arlington National Cemetery. Op de sarcofaag van wit marmer werd in 1932 de beroemde tekst vermeld: Here Rests in Honored Glory, An American Soldier, Known but to God (Nederlands: Hier rust in verdiende glorie, een Amerikaanse soldaat, wiens naam alleen God kent). 


Later werden monumenten voor onbekende soldaten uit de Tweede Wereldoorlog, de oorlog in Korea en Vietnam toegevoegd. Het monument van de Onbekende Soldaat wordt bewaakt door de 3rd U.S. Infantry Regiment, "The Old Guard". De bewaking vindt vierentwintig uur per dag, alle dagen van het jaar, plaats.


Aansluitend is er een groot Memorial Amphitheater.


Hierna wandelen we terug langs de grote hoofdingang van Arlington Cemetery. Het was hier ook behoorlijk druk. In het weekend is Washington DC veel drukker dan in de week. We beslissen om met een Uber naar de zoo te rijden. Heel gemakkelijk en niet duur (nog geen $12) staan we op een kleine half uur bij de ingang van de zoo. De zoo of Smithsonian Zoo is gratis. We betalen $5 voor een parkmap, dat eigenlijk een donatie is. We zoeken eerst iets om te eten, maar vanaf 16u is het meeste al gesloten. Ik hou het enkel bij een koffie, want nog eens frieten eten is te veel aan het worden.

We bekijken eerste de reuzenpanda’s. Ze hebben hier drie panda’s zitten. Ik herinner mij nog van in de Atlanta Zoo, dat er ook in Washington DC zaten. En ja hoor, ze zijn nog aanwezig.



Lang blijf ik niet kijken, want lastige kinderen zorgen ervoor dat ik snel buiten ben. We wandelen volledig rond het park en staan nog even stil bij de tijgers en leeuwen. Mooie dieren, maar geen mooi verblijf. Ook maak ik mij lastig in sommige mensen, die de dieren zitten uit te dagen. Kinderen die schreeuwen tegen deze mooie dieren. Neen zo een zoo hoeft niet meer voor mij.



Om 18u30 verlaten we het park en bestellen een Uber om ons terug te brengen naar het appartement. Wederom zeer gemakkelijk en vrij snel arriveren we rond 19u aan onze bestemming. We laden de koffers in de auto en vullen de koelbox. Ons hotel is slechts 15 minuten rijden en rond 19u40 arriveren we in de Best Western. Deze nacht hebben we elk een kamer met elk een eigen badkamer. Wim kan zijn was hier doen, want er is een 24 uur service. Ondertussen zoeken wij iets voor ons avondeten. Slechts een kilometer van ons hotel is er een burgerrestaurant, Damn Good Burger Co. Tom haalt het eten, terwijl ik mij opfris. Daarna eten we een zeer lekkere en verse hamburger. Helaas geen foto genomen, omdat ik zo een grote honger had. Ik typ dag 7 van de blog, maar post hem morgen online. We kijken nog naar een TimTracker en vallen al snel in slaap.

Morgen verlaten we de drukke steden en rijden we naar Shenandoah National Park.

Weer: 23 °C, zonnig
Wandelen: 12 km

Reacties