Day 11: Waterfalls on the Whiteoak Canyon Trail

Dinsdag 8 mei


Deze nacht hebben we een aantal dieren horen ritselen langs de cabin. Wim en ik hebben een uil gehoord, maar gelukkig is de uil blijven hangen voor onze nachtrust. Rond 7u50 staan we op en kijk ik eerst eens naar buiten naar ons kampvuur van gisteren. Tot mijn verbazing zit er een chipmunk op de grillplaat. Tot zijn verbazing ziet hij mij gluren en springt die agressief van de plaat om tot bij mij aan het raam van zijn tak te maken. Hij springt zelfs op het dak en zit enorm te tieren op zijn eekhoorns...

Tom en ik maken ons klaar voor de wandeling en gaan koffie halen. Ondertussen maken we Wim wakker, zodat hij zich ook kan klaarmaken. Na het halen van de koffie, zien Tom en ik drie herten aan onze cabin op doortocht. Toch prachtig om dit te zien. We eten buiten ons ontbijt en maken de lunch klaar voor tijdens de wandeling. Al snel is het 9u en rijden we naar het vertrekpunt van de wandeling. Ondertussen zien we kalkoenen en vele eekhoorns langs de weg.


Om 9u45 staan we op de parking van de Whiteoak Canyon Trail. Whiteoak Canyon wordt beschouwd als een van de mooiste plekken van Shenandoah National Park. Het is een schaduwrijke plaats met grote rotsblokken, mooie vegetatie, stroomversnellingen en steile rotswanden met 6 watervallen. Deze zes watervallen zijn eigenlijk twee watervallen. De eerste drie is de Upper Whiteoak Falls en de laatste drie zijn de lower Whiteoak Falls. Als je alle watervallen wilt zien, wordt de totale lengte van de trail ongeveer 15 kilometer en het totale hoogteverschil komt dan uit op 660 meter. De wandeling start met kleine afdalingen in een schaduwrijk bos.



Na een goeie 1,5 kilometer zien we een hertje tussen de bomen verschijnen.


We wandelen verder en volgen de rivier steeds in afdaling. 



Bij een volgend punt, vraagt een jong koppeltje aan mij om een foto te nemen waar reeds kleine watervalletjes te bewonderen zijn. Wij nemen hier dan ook een foto. 





Daarna gaat de wandeling in steeds dalende lijn met grote stenen verder tot we aan de Upper Whiteoak Falls komen.


Na een korte stop wandelen we verder langs de Whiteoak Canyon, waar we nog meerdere watervallen kunnen bezichtigen.





Hoewel het steeds afdalend is, is de wandeling redelijk lastig. Er zijn grote afstappen en losse stenen op het pad. Uiteindelijk rond 13u15 stoppen we voor de lunch met een uitzicht. 


Een half uurtje later wandelen we dezelfde weg terug naar boven. De temperatuur is inmiddels gestegen, waardoor het klimmen lastiger is dan het afdalen. Vooral het gedeelte na de eerste waterval, is met een groter hoogteverschil. 


We stoppen dan ook nog even bij een waterval om af te koelen. 


Het stuk voor de eerste waterval stijgt meer geleidelijk en hier staat mijn tweede adem klaar. Tegen 15u50 staan we terug op de parking. We beslissen om iets fris te gaan drinken in het café bij Skyland. Dit is niet ver gelegen van de wandeling en hier bestellen we elk een cocktail met een hapje.


Het is hier best gezellig en hebben wel al honger. Dus bestellen we ons avondeten met nog een drankje. Ik kies voor de fish and chips, de mannen voor pork taco’s. De presentatie is op zijn minst wel origineel. Heel lekker gegeten en zeer vriendelijke bediening. Mijn tweede cocktail krijg ik niet volledig meer leeg en drinkt Wim hem nog leeg.   


Tijdens het eten, krijgen we bericht dat België niet doorgaat naar het Eurovisie Songfestival. Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht. Rond 17u30 verlaten we Skyland café en rijden nog een stukje verder door op de Skyline Drive. Een beetje tipsy, maar vooral zeer moe, zoeken we nog naar wildlife. We zien uiteindelijk nog eens acht herten langs de weg; helaas geen zwarte beren.



Terug aan de cabin, wandelen Tom en ik nog naar de camping op zoek naar een doortocht van de Appalachian Trail. Dit is de oostelijke langeafstandswandeling in Amerika. Deze wandeling is 3.500 km lang.


Terug in de cabin wassen we ons zweet af en kruipen vroeg in bed. Ik zet nog mijn wekker tegen 3u, zodat ik naar de sterren kan gaan kijken. Tom en ik kijken nog een stukje naar een film, maar rond 21u vallen de oogjes reeds dicht.

Weer: 23 °C, zonnig
Wandelen: 16 km
Hike: Whiteoak Canyon Trail is een moeilijke wandeling na het stuk van de eerste waterval. Er zijn steile tot zeer steile stukken naar beneden. Bij het teruggaan van deze wandeling is het klimmen zeer lastig tot voor de eerste waterval.
Wildlife: kalkoenen, eekhoorns, vogels, chipmunks, 14 herten  

Reacties